Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία

Κωδικός μαθήματος
Χ300Ε
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Β
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΡΟΖΑΚΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

Περιγραφή μαθήματος

Στο μάθημα αυτό επιχειρείται μία πρώτη γνωριμία με την επιστήμη της κοινωνιολογίας γενικά, με τον κλάδο της πολιτικής κοινωνιολογίας ειδικότερα. Η κοινωνιολογία είναι η επιστημονική μελέτη των ανθρώπινων ομάδων, μικρών ή μεγάλων, και των κοινωνιών, ιδιαίτερα των σύγχρονων βιομηχανικών. Εστιάζει στην κοινωνική ζωή στο σύγχρονο κόσμο και ενδιαφέρεται για τις κοινωνικές σχέσεις που συνάπτουν οι άνθρωποι∙ σχέσεις οι οποίες οργανώνουν και νοηματοδοτούν τη ζωή τους. Επιχειρείται λοιπόν μία πρώτη επαφή και εισαγωγή σε βασικές έννοιες και προσεγγίσεις της κοινωνιολογίας κατά τρόπο συστηματικό. Το εγχείρημα αυτό αποσκοπεί να διευρύνει τους ορίζοντές τους και να τους παράσχει μία περισσότερο σφαιρική αντίληψη για τα κοινωνικά πράγματα και τον κόσμο μέσα στον οποίο διαβιούν. Η επαρκέστερη κατανόηση, τόσο των επί μέρους κοινωνικών καταστάσεων όσο και της συνολικής κοινωνίας, ευρύτερα των σύγχρονων κοινωνιών και των πλαισίων τους, η ενίσχυση της ικανότητας αποτίμησης των αποτελεσμάτων των πολιτικών, η κατανόηση των βασικών κοινωνικών διαιρέσεων και πολιτισμικών διαφορών, η σημασία της κοινωνιολογικής θεωρίας και της έρευνας στην κοινωνιολογία, αποτελούν σκοπούς του μαθήματος με πρακτική σημασία και καθοριστική επιρροή και επίδραση στην εκτύλιξη των πολιτικών φαινομένων. Οπωσδήποτε, αποτελεί επιδίωξη του μαθήματος να συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση των φοιτητών στα ζητήματα αυτά.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα έχουν αποκτήσει μία περισσότερο σφαιρική αντίληψη για τα κοινωνικά φαινόμενα . Η επαρκέστερη κατανόηση, τόσο των επί μέρους κοινωνικών καταστάσεων όσο και της κοινωνίας μας και ευρύτερα των σύγχρονων κοινωνιών, η ενίσχυση της ικανότητας αποτίμησης των αποτελεσμάτων των πολιτικών, η αναγνώριση των πολιτισμικών διαφορών, η σημασία της κοινωνιολογικής θεωρίας και της έρευνας στην κοινωνιολογία, αποτελούν σκοπούς του μαθήματος.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα 

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής 

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Στο μάθημα αυτό επιχειρείται μία πρώτη γνωριμία με την επιστήμη της κοινωνιολογίας γενικά και με τον κλάδο της πολιτικής κοινωνιολογίας ειδικότερα. Η κοινωνιολογία είναι η επιστημονική μελέτη των κοινωνικών φαινομένων, δηλαδή των κοινωνικών πρακτικών και σχέσεων μέσω των οποίων τα άτομα οργανώνουν και νοηματοδοτούν τον συλλογικό τους βίο. Υπό το πρίσμα των βασικών εννοιών της κοινωνιολογίας επιχειρείται και η μελέτη του πολιτικού φαινομένου ως διακριτής κοινωνικής πρακτικής.

Το μάθημα διεξάγεται σε 13 ενότητες: 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 Μάθημα

Η έννοια του κοινωνικού φαινομένου

H έννοια της κοινωνικής αναπαράστασης

Κοινωνιολογικός ολισμός και μεθοδολογικός ατομισμός

Ritzer GeorgeStepnisky JeffreyΚλασική κοινωνιολογική θεωρία

Αnthony Giddens και Philip WSutton, Κοινωνιολογία, κεφ. 1

Emile Durkheim, Οι κανόνες της κοινωνιολογικής μεθόδου

2° Μάθημα

Η έννοια της κοινωνικής πρακτικής 

Ritzer GeorgeStepnisky JeffreyΚλασική κοινωνιολογική θεωρία

 

3° Μάθημα

Η έννοια του καταμερισμού της εργασίας και η κοινωνική αλληλεγγύη.

Η έννοια της Asabiyya στον Ιbn Khaldun

Ο καταμερισμός της εργασίας στον δυτικό κόσμο κατά τον Elias 

Ritzer GeorgeStepnisky JeffreyΚλασική κοινωνιολογική θεωρία

Ernest Geller, Η κοινωνία των πολιτών και οι αντίπαλοί της

Εrnest Gellner, Μουσουλμανική Κοινωνία

4° Μάθημα

 H έννοια της μηχανικής αλληλεγγύης και της οργανικής αλληλεγγύης στον Durkheim

Ritzer GeorgeStepnisky JeffreyΚλασική κοινωνιολογική θεωρία

Αnthony Giddens και Philip WSutton, Κοινωνιολογία, κεφ. 2

 

5° Μάθημα

 H κριτική του καταμερισμού της εργασίας στον Karl Marx

Κοινωνιοβιολογία

 

Ritzer GeorgeStepnisky JeffreyΚλασική κοινωνιολογική θεωρία 

Αnthony Giddens και Philip WSutton, Κοινωνιολογία, κεφ. 1

 

6° Μάθημα 

H έννοια της ανομίας στον Durkheim

Ritzer GeorgeStepnisky JeffreyΚλασική κοινωνιολογική θεωρία

Αnthony Giddens και Philip WSutton, Κοινωνιολογία, κεφ. 3

 

7° Μάθημα

 Πρόοδος

 

8° Μάθημα

Η έννοια του Ιερού στον Durkheim

 Ritzer GeorgeStepnisky JeffreyΚλασική κοινωνιολογική θεωρία 

Αnthony Giddens και Philip WSutton, Κοινωνιολογία, κεφ. 17

 

9° Μάθημα

Κατανόηση και εξήγηση στον Weber

Η έννοια του ιδεότυπου

 

Ritzer GeorgeStepnisky JeffreyΚλασική κοινωνιολογική θεωρία 

Αnthony Giddens και Philip WSutton, Κοινωνιολογία, κεφ. 2

 

10° Μάθημα

 Η έννοια της κοινωνικής πράξης και οι τύποι των συνενώσεων στον Weber

 

 Ritzer GeorgeStepnisky JeffreyΚλασική κοινωνιολογική θεωρία 

 

11° Μάθημα

Οι τύποι της νομιμοποίησης στον Weber

H πολιτική ως κλήση και ως επάγγελμα

 

Max WeberOικονομία και κοινωνία

Max WeberH πολιτική ως επάγγελμα

12° Μάθημα

H κοινωνιολογία της θρησκείας στον Weber

έννοια της νεωτερικότητας

Max Weber, Η προτεσταντική ηθική και το πνεύμα του καπιταλισμού

Louis Dumont, Δοκίμια για τον Ατομικισμό

 

13ο Μάθημα 

Ο συμπεριφορισμός του Skinner

 

B.F. Skinner, Beyond Freedom and Dignity

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Οι σημειώσεις του μαθήματος είναι αναρτημένες σε αρχεία word και ppt στην πλατφόρμα eclass, μαζί με ανακοινώσεις και βιβλιογραφικό υλικό. 
Στις παραδόσεις γίνεται χρήση υπολογιστή και προτζέκτορα.
Η βαθμολογία καταχωρείται στην πλατφόρμα e-secretary.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις 

13 Εβδ.x3 ώρες39 ώρες

Πρόοδος  11 Εβδ x2 ώρες = 44 ώρες
Εξετάσεις  13 Εβδ x   4 ώρες = 52 ώρες
Σύνολο Μαθήματος 

135 ώρες

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με τελικές γραπτές εξετάσεις στην ελληνική γλώσσα (κατ’ εξαίρεση στα αγγλικά ή στα γαλλικά για τους φοιτητές Erasmus). 

Για την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος απαιτείται βαθμός ίσος ή μεγαλύτερος του 5. 

Ειδικώς για τους φοιτητές Erasmus προβλέπεται απαλλακτική εργασία μεγέθους 5.000 λέξεων πάνω σε κάποιο θέμα της διεθνούς βιβλιογραφίας. Στην τελευταία περίπτωση απαιτείται συνεννόηση και τακτική επικοινωνία με τον διδάσκοντα.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Εγχειρίδια

  • Ritzer GeorgeStepnisky JeffreyΚλασική κοινωνιολογική θεωρία, Αθήνα, εκδ. Gutenberg, 2020
  • Αnthony Giddens και Philip WSutton, Κοινωνιολογία  (όγδοη έκδοση), Αθήνα,εκδ. Gutenberg, 2020

Γενική βιβλιογραφία

  • JAlexanderKThompsonL.DEdles (2016), Σύγχρονη Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία: Κουλτούρα και κοινωνία σε μετάβαση, επιστ. επιμέλεια Ν. Δεμερτζής, Αθήνα,εκδόσεις Gutenberg.
  • MHughes& C. J. Kroehler(2014), Κοινωνιολογία: Βασικές έννοιες, δεύτερη έκδοση, επιμ. Θ.Ιωσιφίδης, Αθήνα, εκδόσεις Κριτική.
  • HLTischler (2019), Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία, επιμ. Μ. Μαρκαντωνάτου, Αθήνα, εκδόσεις Κλειδάριθμος.
  • Ν. Τάτσης, (1989), Κοινωνιολογία, τόμος Α': Ιστορική Εισαγωγή και Στοχαστικές Θεμελιώσεις, Αθήνα, εκδόσεις Οδυσσέας.

  • Ν. Τάτσης, (1990), Κοινωνιολογία, τόμος Β': Κοινωνική οργάνωση και πολιτισμικές διεργασίες, Αθήνα, εκδόσεις Οδυσσέας.

  • Α. Giddens, (1989), Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία, Αθήνα, εκδόσεις Οδυσσέας.

  • Δ. Γ. Τσαούση (1999), Η Κοινωνία του Ανθρώπου: Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία, Αθήνα, εκδόσεις Gutenberg.

  • Δ. Ι. Δασκαλάκης (2009), Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία, Αθήνα, εκδόσεις Παπαζήση.

  • Εξ άλλου, χρήσιμο όπως και ενδιαφέρον είναι το μικρό εισαγωγικό βιβλίο του Peter Berger (1985), Πρόσκληση στη Κοινωνιολογία, Αθήνα,εκδόσεις Μπουκουμάνη.

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS (ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ)

https://eclass.uop.gr/modules/auth/opencourses.php?fc=262